Kinderen vragen stellen die ze aanmoedigen tot nadenken
Kinderen vragen stellen die ze aanmoedigen tot nadenken. Dat is, in één zin, de kracht van Denkstimulerende gespreksmethodiek, DGM. DGM is ook zeer geschikt voor leerkrachten/begeleiders van kinderen die zich niet goed kunnen uiten.
De DGM-specialisten van Expertisecentrum BLOEI zijn de ervaren logopedisten Sandra Hendriks en Gea Kemper. Zij hebben de opleidingen DGM, DGM overdragen aan leerkrachten en DGM interne coach gevolgd. Ze hebben een schat aan ervaring opgedaan in de gemêleerde bevolking van De Zonnebloemschool. Voor hun eigen collega’s hebben Gea en Sandra al diverse cursussen verzorgd.
Gea en Sandra komen graag langs om te laten zien wat DGM kan betekenen. De basis is een workshop waarin de leerkracht kritisch leert kijken naar haar of zijn eigen interactievaardigheden. Welke vragen stelt de leerkracht? Passen ze bij de ontwikkeling van het kind? Stimuleren de vragen het nadenken? Uiteraard worden de basisprincipes van DGM helder uitgelegd waarmee goede denkgesprekken kunnen worden gevoerd, aansluitend op de behoefte en het niveau van de leerling.
In het vervolgtraject komt Gea of Sandra in de groep om te observeren. Wat voor vragen stelt de leerkrachten? Open of dichte vragen? Zijn ze te moeilijk? Moeten ze worden vereenvoudigd? Sluiten ze aan bij het niveau van het kind? De leerkracht leert door het voeren van effectieve gesprekken taal en denken te stimuleren.
De begeleiding van de leerkracht/begeleider, met kinderen, vindt plaats in kleine groepen. En is ook zeer geschikt voor remedial teachers. Kernwoorden zijn: maatwerk en praktisch.
Neem de stap en nodig Sandra en Gea uit voor een kennismakingsgesprek!
Aanspreekpunten | Nicole Bodewitz en Karen Deinum |
---|---|
Experts | Sandra Hendriks en Gea Kemper |
Expertise | Denkstimulerende gespreksmethodiek |
Kosten | De kosten worden berekend op basis van maatwerk |